Hype of ‘oude wijn in nieuwe zakken’
Content marketing is steeds meer in opkomst en inmiddels een populaire marketingtrend. Content marketing zorgt voor binding met doelgroepen door het delen van relevante kennis. Producten staan niet centraal maar de interesses en behoeften van de (potentiële) klant. Het zorgt voor kansen om een dialoog met een klant of prospect aan te gaan. Het is een vorm van investeren zodat klanten een investering terug gaan doen (ook wel conversion marketing genoemd). Bedrijven zijn inmiddels veelvuldig aan het bloggen. Ook wel zakelijk bloggen of business bloggen genoemd.
Content creatie
Content marketing kan op diverse manieren verspreid worden. De content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn. Art-Unit is gespecialiseerd in content creatie (de creatieve kant) maar levert desgewenst ook tekstschrijvers. Wel bedenkt art director Jan Horjus creatieve kopregels aangezien hij als campagnemaker bij grote reclamebureaus veel ervaring heeft opgedaan. Nieuws- en blogberichten, whitepapers, infographics, animatiesfilmpjes, cartoons en creatieve concepten d.m.v. fotografie of illustraties zijn allemaal vormen van content marketing.
Content marketing of advertentiebanners?
Bedrijven zien allang in dat het delen van informatie die mensen interesseren een effectievere manier is om aan klantenbinding te doen. Zoekopdrachten van de prospect worden gebruikt als leidraad voor het aanbieden van content. Content marketing heeft niet alleen de traditionele advertentie en folder voor een groot deel verdrongen maar ook banner advertenties staan onder druk door de slechte doorklikratio van slechts 0,12% (eMarketeer). Bovendien gebruiken steeds meer mensen AdBlocker. Maar liefst 78% van de marketeers realiseert zich dat originele content de toekomst is. Allemaal redenen om als ideale marketingmix naast traditionele reclame voor een deel over te stappen op content marketing.
Content marketing slikt men niet ‘voor zoete koek’
Het zoeken naar content dat aanslaat bij een breed publiek is niet gemakkelijk en vereist een duidelijke strategie. Denk niet dat iedereen je content slikt en je product of dienst afneemt. Het leveren en promoten van content door het delen via social media zal vele malen herhaald moeten worden voordat je naamsbekendheid en het vertrouwen hebt gewonnen. Het is geen korte termijn strategie maar op de lange termijn is het wel degelijk succesvol. Opmerkelijk is dat meer content leidt tot meer leads, dat betekent kwaliteit en relevantie. Niet alleen in tekst maar ook in beeld en liever niet met stockdia’s. Dat is zóóó herkenbaar en weinig origineel.
Zelf zorgen voor content?
Een content marketing plan is essentieel voordat je aan de slag gaat. Welke relevante onderwerpen ga je aansnijden? Welke vragen krijg je telkens opnieuw op je bordje? Vergeet vooral actuele situaties, trends en evenementen niet.
Onderzoek hoe mensen online op zoek gaan naar jouw onderwerpen. Zoekwoordenonderzoek levert je veel inzicht op. Waar is je klant of prospect online te vinden? Ook is de frequentie en lengte van je content van belang.
De krenten in de pap
Ga aan de slag door het verzamelen van relevante informatie. Schrijf dan een conceptversie van je artikel en laat het een dag liggen om te rijpen. Zorg voor een goede introductie en conclusie. Vergeet niet een call-to-action om contact te blijven met je doelgroep. Ga niet over één nacht ijs als het gaat om een kopregel. Schrijf er meerdere en kies daarna de beste, liefst na ruggespraak te houden met meerdere personen.
Je kunt de content creatie zelf doen maar beter nog uitbesteden tegen een vast maandelijks tarief. Art-Unit helpt je graag bij een voordelig content abonnement.
En nu de lucht in
Met goede content ben je er nog niet. Distributie en promotie moeten ervoor zorgen dat je gevonden wordt. Kanalen die je in kunt zetten zijn:
Zorg dat je regelmatig en op een vast tijdstip aanwezig bent bij je doelgroep. Alleen dan werkt content marketing.
Meten wat content marketing je oplevert geeft je vele inzichten zoals:
Content marketing bureaus & Art-Unit
Content marketing bureaus werken samen met Art-Unit bij het bedenken van creatieve concepten en het maken van cartoons, illustraties, infographics, 2D of whiteboard animaties. Maar niet alleen een content marketingbureau weet Art-Unit te vinden, ook bedrijven en instellingen sluiten een content abonnement af. Zoals een content marketeer een autoriteit dient te zijn op een specifiek vakgebied is Art-Unit een autoriteit op het gebied van creatieve content. Bijna 30 jaar is Jan Horjus werkzaam in de reclame en communicatiebranche en is het bedenken en verzorgen van originele content creatie een specialisme.